Защо има трудни за разбиране стихове и пасажи в Писанията?
От книгата "Диспути върху Светите Писания" на пуритана Уилям Уитакър (1548–1595):
Първо, Бог иска да се молим непрестанно и е разпръснал неясноти по страниците на Писанията, за да търсим Неговата помощ за тълкуването им и откриването на истинското им значение.
Второ, така Той иска да събуди прилежанието ни в четене, размишляване, търсене и сравняване в Писанията. Защото, ако всичко беше просто, щяхме да сме съвсем лениви и нехайни.
Трето, така Той предотвратява загубата на интерес към тях от наша страна; защото лесните неща бързо дотягат; Затова Бог поддържа интерес у нас чрез мъчнотии.
Четвърто, Бог е изволил тази истина, толкова сублимна и небесна, да бъде търсена и намерена с труд, за да бъде по-добре оценена от нас.Защото обикновено ние презираме онова, което се придобива лесно и е достъпно, и струва малко или въобще не струва никакъв труд. Но онова, което намираме с много труд и старание, като го намерим, ценим високо и считаме в същата степен за много по-стойностно.
Пето, Бог иска по този начин да стъпче нашите гордост и арогантност и да изобличи пред нас нашето невежество. Имаме навик да мислим твърде почтително за себе си и да поставяме интелекта и остроумието си непристойно високо, и да си обещаваме много заради знанието и учеността си.
Шесто, Бог е изволил свещените тайни на Словото Му да бъдат открити даром на чисти и свети умове, не на кучета и свине. Затова лесното за светиите изглежда като притча за скверните. Защото тайните на Писанията са като скъпоценни камъни, които само познавачът цени; докато останалите, като езоповия петел, ги презират и предпочитат най-безполезни вещи пред най-красивите и отличните [Божии неща].
Седмо, Бог е възнамерил да отзове умовете ни от бягането подир външното и ежедневното и да ги пренасочи към учението на Писанията. Поради което е нужно да отделяме време за употребата и изучаването им, което определено не бихме правили, ако намирахме всичко за просто и открито.
Осмо, Бог желае по този начин да ни обучи на определена вътрешна чистота и светост на мисълта и чувството. Защото онези, които за четенето на Писанията носят нечист ум, само си губят времето и маслото за осветление; печелят от четенето само онези, които носят чисти и свети умове.
Девето, Бог е изволил в църквата някои да бъдат учители, други ученици; някои по-учени, за да наставят; други - по-неумели, за да бъдат наставяни; за да се поддържа така честта на Светите Писания и на богопоставеното служение.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(към причините, дадени от брат Уитакър можем да добавим)
Десето, Бог не е просто същество и не е длъжен да разкрива всяка част от учението Си по прост начин; на неговото Величие не би подхождала прекалено проста книга; повече от достатъчно е, че спасителните истини, именно благовестието и други основи на вярата, са разбираеми сами по себе си и за малко дете.
No comments:
Post a Comment