Thursday, May 23, 2019

Грехопадналият човек


ГРЕХОПАДНАЛИЯТ ЧОВЕК

от Джон Нютон







Пак, човек в природното си състояние е скот, който е по-долу от скотовете, които погиват. По две неща той им прилича; не гледа по-високо от чувствните наслади и има онази себичност, която го кара да изтъква себе си и интересите си като най-висока цел. Но в много отношения той пада по един жалък начин по- долу от тях. Неестествените похоти и липсата на обич към собствените му чада са мерзости, които не се намират между лишените от разум твари. Какво да кажем за майките, който погубват рожбите си със собствените си ръце, или за ужасяващото деяние на самоубийството! Човеците са по-лоши от зверовете и в това, че са безкрайно упорити; няма и няма да приемат предупреждение. Ако се измъкне от капан, звярът ще внимава да не го доближи повече, и: напразно се простира мрежа пред всяка птица. Но човекът, и много пъти изобличаван, закоравява врата си; сурва се към собствената си погибел с отворени очи и заплюва Бог в лице, смело запътен към осъждението си. И пак, нека видим как човек прилича на Дявола. Има духовни грехове, с чиято висота Писанията дават щрихи на характера на Сатана. Всяка черта в описанието му намираме изобилно и в човека; така че онова, което Господ казва на юдеите, важи и за всички, "Вие сте от вашия отец, Дявола, и похотите на отца си искате да вършите." Човек прилича на Сатана по гордост; това тъпоглаво, немощно създание се мисли за нещо заради някаква своя мъдрост, сила и добродетел, и е готово да говори как ще се спаси от добрите си дела; макар че ако можеше, и Сатана би имал някаква надежда. Прилича на него по злоба и този дяволски нрав често стига до убийство; и би стигал ежедневно, ако Господ не го удържаше. Той е взел от Сатана омразния дух на завистта. Често се измъчва до неописуема степен от това да гледа благополучието на ближния; и в същата степен се радва на злощастията му, макар и да не извлича друга полза от тях, освен задоволяването на тази ненавистна жилка. Той, по същия начин, носи образа на Сатана в своята жестокост. Това зло е вързано и в сърцето на децата. Наклонност да се удоволстваш в причиняването на болка на другите се вижда много отрано. Децата, оставени без възпитание, започват да се забавляват, като изтезават бавно насекоми и животни. Какви мъки причинява безпричинната жестокост на човека на петлите, кучетата, биковете, мечките и други твари, за които той мисли, че са създадени с единствената цел да задоволяват със страданията си неговия варварски дух. Ако вадим оценката си за човеците от онези моменти, когато са най-доволни и против тях няма гняв или ненавист, които да ги оправдават, е пределно ясно чии са и на кого служат; и те наистина са си най-големите врагове. Помислете за ужасите на войната, за яростта на онези, които се дуелират, за кланетата, убийствата и покушенията, с които е пълен света, и възкликнете "Господи, какво е човек!" И още, ако измамата и предателството са част от характера на Сатана, то човек безспорно прилича на него. Нима не е всеизвестна действителност, повод за тъга във всяка епоха, онова, което казва пророкът: " Не се доверявайте на другар, не се уповавайте на тесен приятел, Пази дверите на устата си От лежещата в обятията ти; Ловят всеки брата си с мрежа." Нима не са мнозина, които в този момент могат да кажат с Давид "Устата му бяха по-гладки от масло, но в сърцето му имало война; думите му бяха по-меки от елей, но били голи саби." Както Сатана, човеците са пълни с желание да съблазнят другите към грях; недоволни от това да осъдят само себе си, те ангажират цялото си изкуство и влияние, за да въвлекат със себе си в същата погибел колкото могат повече себеподобни. Накрая, и самият Сатана се затруднява да ги надмине по пряко противопоставяне на Бога и на неговата благост, по ненавистно враждуване с благовестието на неговата благодат и по горестно преследване на онези, които го изповядват. В това те наистина са негови пратеници и доброволни слуги; и понеже Блажения Бог е извън обсега им, те се стараят да покажат презрението си към него над неговите люде.  
   



Но хората невинаги отхвърлят истините на благовестието открито. Някои, които изповядват, че ги одобряват и приемат, с това откриват тъмнината на човешкото сърце в една дори по-силна светлина. Те правят Христос служител на греха и превръщат благодатта му в разпуснатост. Като Юда, те казват "Радвай се, Учителю" и го предават. Това е върхът на нечестието. Такива изопачават всички учения на благовестието. От Божия избор си намират извинение да продължат в лукавите си пътища; и яростно се препират за спасение без дела, понеже не обичат покорството. Те възхваляват Христовата праведност, но я държат възможно най-далеч от личната святост. С две думи, понеже чуват, че Бог е добър, наумили са си да бъдат зли докрай. "Господи, какво е човек!"


No comments:

Post a Comment