Monday, June 10, 2019

Хънтингтън - Велики подвизи чрез прости средства

Уилям Хънтингтън
XIV - Велики подвизи чрез прости средства 

 Тогава рече Самсон: - с ослова челюст купове връх
 купове, с ослова челюст убих хиляда мъже.
Съдии 15:16. 

 
Великите Божии мъже, които се явяваха в света и които се изявяваха по велик начин и извършваха такива чудни дела на земята, както в стария свят преди потопа, в дните на патриарсите и под старозаветния ред, всички олицетворяваха, представляваха и представяха един по-Велик - ХРИСТОС ИСУС, в когото всички техни чинове и качества се срещат и съсредоточават.

Моисей го представя като Ходатай; Аарон като първосвещеник на нашето изповедание; Исус Навиев - като Началник на нашето спасение; Съдиите - като Съдията на живите и мъртвите; пророците - като великия Пророк на църквата; Давид - като Цар на Израил; Соломон - като княз на Мира и построител на храма; и Самсон - като великия Избавител на Израил.

В зачеването и рождението на този герой се прояви и прогласи всемогъща сила; Ангелът на великия съвет, самият Господ, го откри на жената на Маное, която беше бездеткиня. Господ й рече "Ето, сега си бездетна и не раждаш; но ще заченеш и ще родиш син." От което се вижда, че Самсон беше дете, или наследник на обещание; и, понеже излезе от безплодна жена, се вижда и че Божията сила се прояви, за да направи безплодното дърво да роди. Христос също беше обещаното семе и дори по-велика сила се прояви в чудодейното му зачеване.
Самсон бе Назирей на Бога и Исус бе наречен Незер, "отрасъла", Господният отрасъл, който беше прекрасен и славен; осветен и посветен на Божията служба от утробата.

"И жената роди син и нарече го Самсон; и детето порасна, и Господ го благослови.И Господният Дух почна да го подбужда в Маханедан, между Сарая и Естаол.". В това Самсон също беше предобраз на Онзи, в чиито устни се изля благодат и който е благословен довека, и който на дванадесет години беше подбуден от Духа да говори така, че да ошашави еврейските богослови със своя разум и отговори.

Самсон вижда жена от Тимнат, филистимка, която възлюби, и поисква от баща си и майка си, да му я дадат за жена, Съдии 14:1,2. Това беше противно на Божия закон; но Бог е над закона, "понеже това нещо беше от Господа," стих 4.

Знаем, че в Израил имаше достатъчно жени; но това трябваше да стане, за да се изобрази онова, което истинския Самсон щеше да направи. Христос вижда избраните езичници и се влюбва в тях; и поисква от баща и майка да му "ги дадат за жена." Ами, казва Отца, "Искай от мене, и ще ти дам езичниците за твое наследство, и краищата на земята за твое притежание," Псалм 2:8. Христос моли майка си (евангелския Сион), еврейската църква, "да прати Варнава и Павел при езичниците," и тя го прави и покрива разходите за делото; "Те излязоха за неговото име, като не взеха нищо от езичниците;" и сгодиха езичниците "за добър съпруг и ги представиха чиста девица на Христа".

Но преди да може Самсон да ухажва, "имаше лъв на пътя; но Самсон го разкъса, като че разкъсваше яре." На пътя на Христос също имаше лъв, старият рикаещ лъв на бездната, който ревеше отчаяно против него в сърцата на гонителите му; но Спасителят "унищожи онзи, който имаше властта на смъртта, дявола." И имаше млад лъв, който ревеше против Исус в служението на Павел, онзи свиреп звяр, езическата Римска империя. Но, рече Павел "Избавих се от устата на лъва," 2 Тимотей 4:17. И двете бяха набързо разкъсани. Много от убийците на Господа бяха обърнати при проповедта на Петър Деяния 2:41; а Римския лъв беше напълно разкъсан, когато падна империята.

"Самсон се върна и намери мед в трупа на лъва;" и това става и с истинския Избавител на Израил; понеже, в много бунтовни сърца, които са били дом на силния, където Сатана е царувал и владял, и от чиито сърца Сатана е надигал рев, "там се намериха сладките утехи на Светия Дух, които са като мед," Притчи 24:13 и сладките обещания на благовестието, които "са по-сладки от мед и медена пита," Псалм 19:10; 119:103. Самсон яде от меда и дава на майка си  и баща си; и какво казва нашия велик Избавител? Ами казва: "Ядох медената си пита с меда си; яжте, приятели," Песен на песните 5:1. Да, веднага след като възкръсна от мъртвите и погуби стария лъв "му дадоха парче печена риба и медена пита" Лука 24:42. И Сион, нашата почтена майчица, яде от същото; да, дори нашия Небесен Отец се радва на сладкото ухание на Христос повече, отколкото на медена тръстика (благовонна тръстика в нашите преводи) Исая 43:24. Той се удоволства в благополучието на слугите си и казва за връщането на блудния: "Да ядем и да се веселим," Лука 15:23.

Пирът на Самсон и гатанката, която предложи на него, първи смутиха Филистимците; и Христос устрои най-сладката гощавка за своята невяста и всички приятели; и е предложил гатанка, която озадачава най-мъдрите и разумните в света и всички останали, освен малцината, които "орат с неговата юница." И аз съм сигурен, че унищожаването на стария лъв от Господ Исус Христос и на греха в човешките души чрез Светия Дух и сладкото слово Господне е отговорът на евангелската гатанка и до този ден. "Какво е по-силно от лъв и кое е по-сладко от мед?" Добре е, когато човек може да даде един духовен, опитен отговор.

Но жената на Самсон бе дадена на другаря му, когото имаше за приятел. Господ Исус беше съпруг на цялата еврейска църква; и те го наричаха така и се хвалеха много с Месията; но големите богослови и отци на тази национална църква, със своето отхвърляне на Христос и заплахите, отлъчванията и убийствата на неговите светии, се предадоха [чрез сводник - Дявола] на закона и на Моисей  и отхвърлиха божествения ухажор, за което бяха напуснати; и така тази църква "блудства" Осия 2:5.

Спасителят имаше и годеница в лицето на Римската империя [не че е била наистина годеница, но тя сама се нарича така и се е обещала по закон Числа 18:14]; но един лъжлив приятел на Господа прелъсти тази църква към апостасия, и, с претенцията, че е епископ на Господа, му стана съперник, като се нарече "глава на църквата и Бог на земята."

И какво получи Самсоновата жена за поведението си? Беше изгорена с огън. И какво стана с еврейската синагога и храм? Ами Римляните изгориха храма и мнозина в него; и, когато заплахите на Господа паднаха върху тях, "не успяха да избягат от осъждението на ада" и бяха изгорени в по-лош огън. И ще избяга ли Вавилонската блудница от наказанието за блудствата й? Не. "ще бъде изгорена цяла в огън, понеже е силен Господа Бога, който я съди;" и ще я съди като една, която е прелюбодействувала. Законът изисква всички "свещенически дъщери" (каквито казват, че са еврейската синагога и папската църква), ако блудстват, да се изгорят с огън" Левит 21:9.

Но, за да бъдем кратки: Самсон бе вдигнат избавител на Израел и на сърце му бе да избавя; и изнамери много поводи против враговете на Божия народ; и Спасителят също "имаше деня на отмъщението в сърцето си, когато годината на изкупените му дойде," Самсон пускаше и блудници до себе си и им откриваше най-големите си тайни; и дори идолопоклонници, духовни блудници, както и грешници и истински блудници, са се съчетали с нашия велик Изкупител, който от дните на плътта си, та и досега, "приема грешници и яде с тях" и на такива окаяни твари са се разкривали и се разкриват най-големите тайни на царството му, докато остават скрити за мъдрите и разумните.

Самсон беше вързан и предаден на своите врагове от собствения си народ, които се беше родил да избави; така и Христос беше вързан и изпратен на Ирод и на римския управник, и в ръцете на езичниците. Те ослепиха Самсон и закриха очите на Христос; първия мели на мелницата, а втория беше смелен, за да бъде хляба на живота за народа си. Самсон беше хвърлен в затвор, а "Господ беше взет от тъмница и от съд." Исая 53; Самсон, в най-голямата си мъка, беше извикан да развлича; и Христос, в най-големите си мъки, беше удрян, налаган, подиграван, заплюван, облечен с роба, венчан с тръни, призован да пророкува кой го удари; коленичиха пред него, подиграваха го и го хулеха.

Но Самсон не им беше забавен за дълго; радостта на тези присмехулници беше мимолетна; той се наведе с цялата си сила и вдигна двете подпорни колони на идолския храм, та обърна целия им смях на плач и скърцане със зъби, макар и да погреба сам себе си в развалата.

Така и по-големият Съдия на Израил, когато наведе глава, събори греха  и смъртта, двете подпорни колони на Сатанаиловото царство, и възтържествува над началствата и властите, и победи света; и чрез възкресението на мнозина от мъртвите, явяването им на мнозина в града, тъмнината, труса и слезлите ангели от небето, бързо тури край на подигравките на евреите и принуди римския центурион да се удря о гърди и войниците да треперят.

"с ослова челюст убих хиляда мъже." Оселът, или магарето, е тъпо, тромаво, твърдоглаво и опърничаво животно; и на такъв скот е уподобен човека "Суетният иска да бъде мъдър, макар и човек да се ражда като ослето на дива ослица" Йов 11:12. Това тромаво животно е известно със силата си и, види се, е създадено за тежки товари; и с него Яков сравнява мудното Исахарово племе: "Исахар е як осел, наведен между два товара; видя, че почивката е добра и земята -хубава; и подложи плещи да носи и стана поданен слуга," Битие 49:14. В закона оселът се считаше нечисто животно и никога не се принасяше като жертва, докато телците и козлите се принасяха; и има духовни осли, които никога няма да паднат жертва на божественото правосъдие, докато много тлъсти Васански телци и козли ще паднат. "А всяко първородно от осел ще откупиш с агне или яре; и ако не искаш да го откупиш, тогава ще му пресечеш врата. " Изход 13:13. И има духовни осли, изкупени от Агнеца Божий; а онези, които не са, ще им се пречупи врата и ще бъдат отлъчени от онзи, който е "глава на църквата".

Писанията разказват за две животни, които са говорили с човешки глас в света - змията и оселът. Гласът на първото погуби човека и го докара под Божието проклятие; "гласът на второто смъмри безумието на пророка, който искаше да прокълне онези, които Господ бе благословил." Дяволът отвори устата на змията, а Бог отвори устата на осела. И до днес има змии и рожби ехиднини в света, който говорят от името на Сатана; има и духовни осли, които говорят за Бога. Змията каза лъжи, а цялата реч на осела беше истинна; и той се обърна към съвестта на Валаам за потвърждение и той беше длъжен да го оправдае в думите му и да приеме вината и срама.

Валаам удари осела и пощя да има меч в ръката си, за да го убие, само задето той свърна от пътя, който беше крив в Божиите очи; затисна крака си до стената и падна под него, вместо да го занесе до мястото с ангела с извадения меч; и има някои в света сега, които биха се радвали да видят смъртта на тези осли, които милостиво се опитват да предотвратят тяхното "разсичане на две и определяне на дела им с лицемерите и неверните,"

Оселът основно се използва за товар, слугуване и бъхтене; и няма по-тежък товар от греха и по-лошо бъхтене от службата към Сатана. "Но кой е освободил дивия осел и кой е развързал въжата на дивия осел?" Йов 39:5. Отговарям: Същия Славен човек, който каза на учениците си "Развържете оселът и ослето и миги доведете; и, ако собственикът им каже Защо ги развързвате, кажете: защото на Господа трябват, и той ще ги изпрати." И е благословение да бъдеш освободен от робството на греха и смъртта; и ще бъдат свободни онези, от които Господ се нуждае;" и, "ако ги освободи, ще бъдат наистина свободни." Въпреки невзрачността на това създание, то е избрано и предпочетено пред коня от много велики личности; почитаемият патриарх Авраам яздеше такова, когато отиваше да принесе сина си Битие 22:3,5. Овенът бе принесен на планината, докато на слугата се заръча да остане с осела в подножието. Израилевите съдии "яздиха на бели осли" Съдии 5:10. Но най-бележитият случай е, когато Царят на Израил и Царят на царете и Господ на господарите избра да язди това презряно животно; но няма нищо чудно, когато е избрал немощните, безумните и никаквите неща на света, за да посрами силните, мъдрите и благородните.

Имаше две пророчества, които предшестваха и говореха за Госпдонето явление върху това създание; племето на Юда: "Вързва за лозата оселчето си,
И за избраната лоза жребето на ослицата си: Ще опере с вино дрехата си, И с кръвта на гроздето облеклото си:" Битие 49:11 И е ясно, че Господ Исус Христос, живата лоза, дойде на осле. "Радвай се много сионова дъщерьо; Възклицавай, ерусалимска дъщерьо; Ето, твоят цар иде при тебе; Той е праведен, и спасява, Кротък, и възседнал на осел, Да! на осле, рожба на ослица." Захария 9:9.

Колкото и да е тъпо това създание, слепите и невежи Израиляни са били смъмряни от него и пращани при него, да им бъде учител. "Волът познава стопанина си,
И оселът яслите на господаря си: Израил не знае, Людете ми не разумяват." Исая 1:3

И оттам виждаме, че "млади осли са били изкупени с агне" и "Господ отвори устата на осел да говори; освободи дивия осел; самият Господ нареди ослите да бъдат развързани и да му бъдат доведени, защото са му потребни;" и църквата Божия е сравнена и наречена с името на това създание; да, и по времето на съсипването на Ерусалим, когато Божиите съдби идеха една след друга, преди и след запустяването на този град, когато много от видните служители на благовестието бяха пратени в света да проповядват, с тях имаше и други, по-скромни, като простите учители и помощници, които всички са наречени волове и осли. "И ще пада градушка върх дъбравата, И градът съвсем ще се сниши. Блажени вие които сеете при всека вода, Които изпроваждате там нозете на вола и на осела!"  Исая 32:19-20. Градушката, която дойде върху гората, беше Христовите съдби върху необърнатите му врагове, които не бяха дървета на правда в Господнята градина, а лоши дървета в дъбрава. "градът ще се сниши" - това е Ерусалим в бедите му; "сеете при всяка вода" е проповядването на "словото всред всички народи", а изпращането на нозете на вола и осела е да изпращаш нови работници на Божията нива, някои в хомот, някои с кръст.

"купове, купове, с ослова челюст убих хиляда мъже." Но Самсон не порази враговете си с жив осел, а с челюстта на умрял. И наистина, духовният осел, за когото говоря, не е пригоден за Господнята работа, докато е жив; някой "мъртъв, жив за себе си и за греха," не би свършил работа. "Заповедта дойде, грехът оживя и аз умрях," казва Павел; "съразпнах се с Христа, разпнат съм за света и светът е разпнат за мен,". Такива осли са годни да носят Господа и да го носят между Езичниците. Но Самсон уби враговете си със челюстта на създанието. И вярно, така направи и Господа "И това благовестие на царството ще се проповядва на всички народи за свидетелство против тях" и ще бъде "живот към живот". Но може ли човек да проповядва, без да движи челюстта си? Не мисля. Петър, с една проповед, стана ухание от живот за живот на три хиляди души, Деяния 2:41. Но имаше много присмиватели, които обвиниха Петър в пиянство. "тези присмивачи си стегнаха въжетата яко" Исая 28:22.

И на колко много от тези стана Петър ухание от смърт за смърт? Струва ми се, че Спасителят уби повече с движението на Петровата челюст, отколкото Самсон. Самсон уби хиляда; но нашият Давид, с безумието на проповедта, уби своите десет хиляди.  "Той ще съди между езичниците; ще напълни страните с трупове; ще порази главите над много страни," Псалм 110:6.  Това клане е "купове, купове".

Когато Самсон уби враговете си, "го обзе страшна жажда", което бе утолена от чуден воден извор; и когато Христос порази главите на страните и напълни местата с трупове, се добавя "Ще пие от потока по пътя, затова ще вдигне високо глава." Псалм 110:7.

Самсон ги порази в "глезен и бедро". Глезенът, според мен, са пешаците, които движат глезени, марширувайки; а бедрото са конниците, които използват бедрата си в ездата. И работата му още не е приключена; "ездачите и конниците им бяха смутени". Самсон желаеше да си отмъсти на враговете си за "двете си очи". Славата Господня е наречена очи Исая 38; и църквата му "зеницата на окото му" Захария 2:8. И за тях той ще отмъсти на враговете си и на онези, които мразят него и Сион. Най-тайнствената съдба, която Самсон извърши, беше изгарянето на реколтата на Филистимците с лисици, които имаха главни на опашките си. Бог сравнява лъжепророците с тази хитра и зла напаст "Израилю, пророците ти са като лисиците в пустинята" Езекиил 13:4. И лъжеучението е лъжлив огън. "Ходете в светлината на вашия огън и в искрите, които сте разпалили; това ще получите от ръката ми, ще лежите в скръб," Исая 50:11. Христос обещава да изпрати не само триста, но и много повече от тези лъжепророци. "И лъжехристи ще дойдат, да, мнозина ще дойдат в мое име и ще прелъстят мнозина." И те ще запалят и плевелите и плявата. Самсон е нареден до достойните служители на Господа. "Няма да ми стигне времето да разкажа за Гидеон и Варак и Самсон," Евреи 11:32 "купове, купове, с ослова челюст убих хиляда мъже"

И сега нека видим каква е тайната на силата му и къде е скрита; не в гърба му, и в раменете му не е, нито в ръцете, защото не трябва да се уповаваме на ни едно от тях. "Нека силния не се хвали със силата си," Самсоновата сила беше скрита в "плитка от косата му"! Какво несъответствие! Най-голямата сила в най-слабите части. Самсоновата коса беше образ на Божият остатък, както Самсон беше образ на Христа. Христос е главата на църквата; и всичките му членове се държат здраво за него, както Самсоновите плитки се държаха за главата му. Но плитките на коста му бидоха отрязани; и вярно, това стана и със истинските плитки по заповед от Бога.

"И ти, сине человечески, вземи си остър нож, вземи си бръснарски бръснач, и обръсни главата си и брадата си: вземи си после къпони, та ги раздели. Третата част ще изгориш в огън всред града когато се изпълнят дните на обсадата; и третата част ще вземеш и ще я насечеш с ножа изоколо; и третата част ще разпръснеш по въздуха, и аз ще извлека нож зад тях.И от тях ще вземеш още малко нещо, и ще ги вържеш в полите си.После вземи още от тях, и хвърли ги всред огъня, и ги изгори в огън: от тук ще излезе огън въ всичкия Израилев дом. Така говори Господ Иеова: Той е Ерусалим: Аз го турих всред народите И околните му страни." Езекиил 5:1-5

Този пророк е прообраз на Христос, великия пророк въплътен, и затова отново и отново е наричан "човешки сине", както Христос нарича себе си в цялото евангелие. Цял Израил се държеше за Месията, техния цар и глава, както косата на Езекиил се държеше за главата му; и бяха съвсем безпомощни без него, както косата на пророка, когато бе отделена от главата му.

"обръсването" предизобрази меча на войната, Халдейския и Римския, и изгнанието на Израил и отделянето от Божия храм и присъствие там.  "претеглянето на къпоните" ознаменува справедливите му постъпки спрямо тях; те бяха претеглени във везните и се намериха недостатъчни.  "разделянето на косата" ознаменува различните бедствия, според различното естество на престъпленията им.      

"Една част ще изгориш", което ознаменува огъня на Божията ревност; и че някои ще бъдат изгорени в Ерусалим и някой ще бъдат опечени в огъня във Вавилон Еремия 29:22.

"третата част ще насечеш с ножа" тези щяха да бъдат пръснати във вятъра и преброени за меч.

И, "малко нещо от тях щяха да са вързани в полите на пророка"; тези бяха онези, които "Господ заповяда да живеят, когато минаваше край тях и простря полите си върху тях," Езекиил 16:8.

Въпреки това и те трябваше да бъдат хвърлени всред огъня, пещта на скърбите; и един друг пророк ни казва кои бяха те "И ще прекарам третата част през огън; И ще ги очистя както се чисти среброто; И ще ги опитам както се опитва златото: Те ще призоват името ми, И аз ще ги послушам: Ще река: Тези ми са люде; И те ще рекат: Господ е Бог наш." Захария 13:9

"И от тук ще излезе огън в целия Израилев дом." Това се сбъдна в дните на апостолите; те "хванаха полата на юдеина" Захария 8:23 и той ги направи "светлината на света;" и чрез "разделените огнени езици" Деяния 2:3 Господ направи тези "служители пламенен огън" Евреи 1:7 и целия Израилев дом, който се противеше на учението им, беше "плява пред тях; и денят Господен гореше като пещ и не остана нито корен, ни клонче" Малахей 4:1 от тях в Израилевата земя. купове връх купове, с ослова челюст убих хиляда мъже. Амин, и челюстта още убива, и то с още по-голямо убиване.


No comments:

Post a Comment